Blog Bydgoskich Cyklistów

22 Wrz, 2010

SRU…czyli Socjologia RowerU

Zamieszczony przez: Grzegorz Kaczmarek w: Blogi felietony cykle

Rozbieżność między deklarowanymi wartościami, a zachowaniami (wartościami realizowanymi) jest niemal naszą cecha narodową. Tymczasem większość badań socjologicznych posługujących się technikami wywiadów, czy ankiet oparta jest właśnie na deklaracjach.

Dlatego pozostaje wciąż obszar niepewności, co do wydawało by się prostej kwestii: czego naprawdę chcemy?, lub bardziej złożonej: dlaczego nie realizujemy tego co uważamy za wartościowe?. Ten dylemat dotyczy też naszej chęci zdrowego życia w Bydgoszcz i stosunku do roweru jako środka transportu miejskiego i jednego z najskuteczniejszych narzędzi praktycznej realizacji idei zrównoważonego rozwoju w miejskiej przestrzeni.

Otóż wszystkie wykonane w ciągu ostatnich 3 lat sondaże i badania, które poruszały ten problem pokazały, że Bydgoszczanie nie tylko są świadomi walorów komunikacji rowerowej, ale chcą by nasze miasto zdecydowanie realizowało zadania w tym zakresie.
Istotnym jego kontekstem jest też to, że w opinii mieszkańców problemy komunikacyjne miasta są najważniejszymi jakimi powinny zając się władze samorządowe, zaś stan dróg, chodników i całego układu komunikacyjnego jest postrzegany jako największy mankament Bydgoszczy1 .

Ten budująco wysoki poziom „świadomości pro-rowerowej” potwierdzają w imponujący sposób najświeższe badania, wykonane przez PENTOR RESEARCH INTERNATIONAL na zlecenie UM i opublikowane na jego stronach przed wakacjami . Wynika z nich, że „budowa dróg rowerowych” jest powszechnie rekomendowanym kierunkiem działań i problemem postulowanym do rozwiązania przez wszystkie badane środowiska : przedsiębiorców; studentów i „pozostałych mieszkańców” Bydgoszczy.
Pokazuje to załączone podsumowanie raportu z badań (najważniejsze rekomendacje i kierunki działań):

SRU1.jpg

Na tym tle wyniki naszego (SBR) sondażu przeprowadzonego podczas Bydgoskiego Festiwalu Rowerowego w dniu 25 kwietnia zyskują pełna legitymizację wszystkich mieszkańców Bydgoszczy , choć są faktycznie opiniami samych rowerzystów. Naszą ankietę wypełniło i oddało 1822 uczestników kwietniowego święta, ale warto dodać , ze ponad 500 (z około tysiąca!) podpisało nasz „Manifest” link. Dla większości (dokł. 72%) „praktykujących” rowerzystów rower służy do uprawiania rekreacji i turystyki, ale dla 50% jest też po prostu środkiem transportu po mięście: do pracy; szkoły; po zakupy, itp. 35, 7% , głownie młodych mężczyzn traktuje rower jako narzędzie uprawiania sportu

Rowerzyści krytycznie oceniają warunki poruszania się rowerem po Bydgoszczy, głównie od strony bezpieczeństwa, ale i komfortu jazdy. Tylko 4, 9% uważa , że są one bardzo dobre i bezpieczne, 11% jest przeciwnego zdania, aż 41,2% uznaje je za niedobre i niebezpieczne, a kolejne 42,9% za dobre ale jednak niezbyt bezpieczne. Ilustruje to poniższy wykres:

SRU2.jpg

Bydgoszczanie -Rowerzyści jeszcze surowiej oceniają działania dla poprawy tej sytuacji . 67,6% uważa, że zrobiono niewiele, prawie 30 % sądzi, ze zrobiono tyle i było można zrobić, tylko ok. 3% twierdzi, że zrobiono dużo.
Dlatego aż 96,2% respondentów uważa, że samorząd powinien przeznaczać więcej środków na rozbudowę i bezpieczeństwo infrastruktury rowerowej.
Co ważne, prawie tyle samo pytanych osób (91,2%) uważa, że inwestycje w zakresie infrastruktury rowerowej powinny być uzgadniane z przedstawicielami rowerzystów.

Skoro już wiemy czego chcemy, pozostaje „tylko” odpowiedź na pytanie dlaczego tak opieszale realizujemy swoje potrzeby i marzenia?
Może zbliżające się wybory do samorządu Bydgoszczy pozwolą nam odpowiedzieć na to pytanie konkretnie i rzeczowo?….

G.K.
-w Europejskim Tygodniu Zrównoważonego Transportu, wrzesień 2010)


1. Badania wykonane przez Pracownię Badań Społecznych WSG dla Miejskiej Pracowni Urbanistycznej UM Bydgoszczy (mat. niepublikowane, październik 2008r)

2. Składająca się z 5 pytań ankieta nosiła tytuł: „Bydgoszcz miastem przyjaznym rowerzystom?!” Dobór próby był losowy i praktycznie reprezentatywny dla uczestników Festiwalu w wieku 15- 80 lat, płci obojga.

1 odpowiedź na "SRU…czyli Socjologia RowerU"

1 | karol

23. września 2010 o 11:44

Avatar

i bardzo dobrze, że rowery są przedmiotem myślenia, a nie tylko pedałowania.

Formularz komentarza

Wrzesień 2010
P W Ś C P S N
« Sie   Paź »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Najbliższe wydarzenia

Loading...


O blogu

Blog prowadzony jest przez bydgoskich rowerzystów. Zapraszamy do jego współtworzenia.
kontakt@bbc.bydgoszcz.pl